Schrijversdiner Arthur Japin 21-11-2013

door Rosanna Del Negro @carbonpapier

Op verzoek van Arthur Japin is het viergangen menu vegetarisch. Sinds een paar jaar eet hij vegetarisch. Als kind al vond hij het niet prettig om te weten ‘waar de dingen vandaan kwamen’. Maar doorslaggevend was dat hij tijdens een televisieoptreden uit solidariteit verklaarde vegetarisch te zijn en nadien de daad bij het woord voegde.
De eerste gang bestaat uit een salade van gerookte pastinaak en quinoa met een kroketje van blauwe kaas.

Toneel

131007_Anafora A3 Poster_arthurjapin_Japin heeft acht romans op zijn naam staan. Maar tijdens het diner bewijst Japin een grote aanleg voor het toneelspel te bezitten. Hij vertelt over toneelspelen en schiet soms heel even in een rolletje. Japin vertelt over zijn drang om toneel te spelen.“Toneel was voor mij een paar uur niet mezelf zijn. Alles was er mooi en had een happy end. Maar juist in die jaren (’70) ging het toneel over jezelf blootstellen. Terwijl ik me wilde verbergen”. De tijd in Rome samen met Rosita Steenbeek staat ook in het teken van op de bühne willen staan. Zij droomden er van ontdekt te worden door regisseur Federico Fellini en in zijn film te spelen. Fellini komt daadwerkelijk in hun leven maar op een andere manier. Op de vraag of dit een verkapte wens was om beroemd te worden antwoordt Japin: ”We wilden anders zijn. Dat waren we in feite ook. Dus zochten we een manier om niet te hoeven passen.” Uiteindelijk vindt Japin, tegen de verwachting in, in het schrijven de manier om ‘op te lossen’. “Ik kan een aantal uur per dag iemand anders zijn door te schrijven.”

De tweede gang is soep van schorseneren met peterselie crème.

De dood

Het meest recente boek De man van je leven gaat over een driehoeksverhouding tussen een echtpaar en een nieuwe geliefde. De vrouw van het echtpaar weet binnenkort te moeten sterven en zoekt een nieuwe vrouw voor haar man. Ze vindt een geschikte vrouw en deze blijkt in het verleden al een relatie met haar man te hebben gehad. Het vierde personage in het verhaal is de dood. De dood waar je van op aan kunt en die een vriend wordt. Japin vertelt geïnspireerd te zijn om de dood te personifiëren door een ontmoeting met een chirurg wiens vrouw was overleden. De chirurg vertelde dat hij de dood uitnodigde met hem te praten. De dood reageerde enthousiast want niemand durfde dat ooit. Kan, vraagt de dood, iemand de mensen bij de geboorte niet beter voorlichten, zodat ze beter voorbereid zijn? Japin vreest de dood niet. Al is hij gespitst op het moment dat die vrees gaat komen omdat zijn vader het wel was.

De derde gang bestaat uit hachee van sjalotten en boleten met rode kool, gegratineerde aardappel en krokante appeltjes.

Liefde

De schrijver heeft onlangs een aantal van zijn dagboeken uitgegeven. “Je kijkt terug en ontdekt lijnen in je eigen leven. Het lijkt op het bestuderen van het leven van de anderen of archiefwerk.” Hij vertelt openhartig over zijn relatie met twee mannen. “Mijn liefde verdubbelde zich. Ik leerde een nieuwe liefde kennen en had al een liefde. Liefde wordt alleen maar meer als je het over meerdere mensen verdeelt.” Soms vervagen de grenzen tussen fictie en werkelijkheid. Dingen uit je boek komen terug in je leven en andersom dingen uit je leven in je boek, zegt Japin. Hij refereert naar de  driehoeksverhouding in De man van je leven maar ook naar de geschiedenis met Fellini die zowel van zijn vrouw Giulietta Masina hield als van Rosita Steenbeek. De vraag hoe Fellini van twee mensen kon houden heeft inmiddels een antwoord gekregen. In de roman De droom van de leeuw bekijkt Japin de wereld vanuit Fellini’s perspectief.

De vierde gang is in champagne gestoofd peertje met sinaasappelijs en witte chocolade.

Anders

Het anders zijn en zich anders voelen is een rode lijn in Japins werk. Het is datgene wat de hoofdpersonages in zijn romans gemeen hebben. De eerste alinea van zijn eerste roman ‘De zwarte met het witte har’ gaat hierover: De eerste tien jaar van mijn leven was ik niet zwart. Ik was op veel manieren anders dan de mensen om mij heen, maar donkerder was ik niet.
In het echte leven is anders zijn vaak de oorzaak geweest dat Japin gekwetst is. “Ik word gekwetst door iets wat iemand zegt of doet. Maar ik heb er geen wapens tegen. Ik kan alleen tegen mensen zeggen wat het met me doet. Daar zijn ze dan vaak niet op bedacht en daarom is het mijn bescherming.” Recensies leest Japin liever niet. Hij vindt ze buiten de realiteit van het boek staan. ‘Recensenten kunnen zich niet aan het verhaal overgeven’. Iets niet schrijven omdat iemand daar negatief over zou kunnen zijn komt niet in zijn boekje voor. Volgens Japin heeft het geen zin om mensen naar de mond te praten. ”De mensen gaan ooit met me meedansen,” besluit hij.

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.